• Співвідношення звуку та кольору

Графічне відображення музики



/ / Статті додатково

Теорія співвідношення музики та зображення

Співвідношення звуку та кольору

Кольори та співзвуччя

Колір виходить із розрізнення елементів білого світла. Існує три основних кольори – голубий, жовтий і червоний, які неможливо отримати змішенням фарб. Наступні три кольори (зелений, оранжевий і фіолетовий) є складеними із основних.

 

Чистий акорд містить у собі 6 співзвуч. Для ясності необхідно призначити співзвуччям числове значення, що відзначає кількість напівтонів у співзвуччі.
Наприклад, у до-мажорному акорді звучать ноти: до, мі, соль, до (на октаву вище). Усі можливі співзвуччя в цьому акорді будуть: до/мі (велика терція) – 4 напівтона, мі/соль (мала терція) – 3 напівтона, соль/до наступної октави (чиста кварта) – 5 напівтонів, до/соль (чиста квінта) – 7 напівтонів, мі/до (мала секста) – 8 напівтонів, соль/мі (велика секста) – 9 напівтонів.

При цьому три співзвуччя (3, 4, 5) є основними, а три (7, 8, 9) – складеними, тому, що їх можно отримати складанням із 3, 4 та 5.

 

На схемі: порівняння кольорів і значень співзвуч (відкрити порівняння)

 

Таким чином, ви можете бачити відповідність двух над-гармонійних структур – білого світла та консонансного акорду, котрі складаються з одинакової кількості елементів. Якості елементів світла співпадають із якостями елементів консонансного акорда, а саме: три основних елемента; складання з них трьох інших (оптичне для кольорів, математичне для напівтонів октави); протилежність (наприклад, червоний контрастує з зеленим, чиста кварта є протиставленням від чистої квінти).

 

Додаткові схеми

Порівняння кольору та співзвуч на клавишах піанино

Порівняння кольору та співзвуч на гитарному грифі

Приклади в різних тональностях на нотній лінійці

Порівняння оптичного складання фарб і складання значень співзвуч

 

Допоміжні пояснення

Чому в схемі не сім кольорів, як звичайно нараховують у веселці?

Чому кольору не може відповідати нота?

Що таке консонансний акорд і консонансні співзвуччя?

Чому необхідно назначати співзвуччям числові значення напівтонів?

Чому співзвуччя в 3 напівтона порівняне з синім кольором, але, наприклад, не з жовтим?

Яка відповідність у музиці тій множині кольорів, яке ми бачимо в реальності?