Теорія співвідношення музики та зображення
Точка відліку
Музика розвивається у часі, а зображення в просторі.
Но є загальне для них – це початок і кінець. Та якщо для музики
це вочевидь, то для зображень треба пояснити: тут початок – це точка,
куді першим падає погляд, а кінець – то місце, після которого розглядання
скінчилось. Таким чином, погляд людини проходить
шлях в просторі, де розміщене зображення. Якщо визначити
деяку загальну точку для більшості людей, з котрої починається розглядання,
то ми зможемо співвіднести її з початком музики.
Відповідність форматів
Свідомість людини тягнеться до упорядкованності, тому
вона часто вимірює парами та протиставленнями: схід-захід, південь-північь.
Поняття "вперед, назад, вправо, вліво" також виходять
із сутності людини, та описують простіший спосіб для орієнтації
в просторі. Саме тому зображення частіше всього поміщають в прямокутник,
що й має чотири сторони.
Кути прямокутника дають можливість погляду швидше
знайти центр і розділити прямокутник на пропорційно рівні частини.
Повертаючись до свідомої упорядкованності можно згадати
поезію з рифмуванням строк в пару або чередуючись. В музиці ж таку
функцію виконує стандартний чотирьохтактний ритм і розвиток
мелодії в чотири такта. Навіть якщо мелодія не скінчується
в межах чотирьох тактів, все одно ця кількість часто кратна чотирьом
(наприклад, вісімь або дванадцять тактів).
Розміщення музики на площині
Діагональ співвідноситься з началом музичного такту,
так як допомогає погляду орієнтуватися при розгляді. Тому перша
нота буде відображена на діагоналі. Діагональні, вертикальні и горизонтальні
перетини через центр прямокутника співвідносяться з сильними долям
такту и координаті "час". Другою
координатою є відстань між центром до краю прямокутника та відображає
висоту звука ноти.
Прямокутник має бути рівностороннім (квадрат), так
як такти по часу рівні один іншому. Відстань від центру до краю
співвідноситься з октавою, больш низькі ноти знаходяться ближче
до центру, високі – до краю квадрату.
На площину ноти переносяться кожна на свою доріжку.
Всього для октави присутні 12 доріжек, по числу
полутонів в октаві.
В даному фрагменті схеми рух починається з правої
верхньої діагоналі та продовжується проти годинної стрілки. Цей
приклад показує звуки дуже низької октави, – нота "до"
звучала би зовсім не чутно. Тому в робочій схемі в центрі ще додається
пустий квадрат, котрий відзначає дуже низьку октаву, котра "нечутна".
докладніше про побудову
схеми для відображення звуку...
перейти к результатам
перекладів звуків на площину...
Додаткові пояснення
Засоби фіксації зорового шляху на картині за допомогою
лінзи (дрейфограми)
Загальні закономірності при початку проглядання зображень
Рівномірно-темперований стрій і поділення октави
на 12 полутонів
|